Egy vállalkozás életében kulcs a munkatársak minősége, milyensége.

Persze vannak akik ezt nem látják be és nem is jönnek rá, milyen potenciált veszítenek el.

Hiába van jó ötlete, hiába van pénze a megvalósításhoz. Egyedül nem fog tudni mindent megvalósítani, képtelenség, hogy mindenhez értsen és mindent jobban tudjon “specialistáknál” pl. a cég Marketingese, HR-munkatársa, Értékesítője és sorolhatnám mi mindenhez ért jobban. De ez egy nem működő modell.

Egyébként én “Isten szindrómának” hívom ezt a kategóriát. Sajnos sok ember lelkesedését, veszi el, belegázolva a munkatársak lelkébe, elvéve előlük a munka örömét.

Tehát ez a cikk most nem rólad szól

De úgy gondoltuk tanulságként leírjuk az ez irányú tapasztalatainkat. Bármilyen hasonlóság, valós cégekkel, cégvezetőkkel, csak a véletlen műve lehet.

Mielőtt belekezdenénk azt még szeretném tisztázni, -mert lesznek akik azt hiszik – hogy nem a harag, vagy a sértettség miatt írjuk  meg ezt a cikket. Inkább a segítség iránti elkötelezettségünk miatt.

Szeretünk segíteni embereknek.

Így érezzük jól magunkat, örülünk, ha segítségünkkel egy vállalkozás jobban tud működni, ha a munkatársak egy jobb környezetben tudnak nap mint nap dolgozni. Ha nem így lenne biztosan más munkát keresnénk, de mi ezt szeretjük és élvezzük a munkánkat. Élvezzük, amikor alkotunk és élvezzük a hálás köszöntet amikor egy cégvezető megtalálta azt a munkatársat akire mindig is vágyott, vagy pályázók őszinte örömét, amikor közöljük, hogy Ő lett a befutó. Nincs ezeknél nagyobb megerősítés.

Azt is tudnod kell, hogy mi nem akarunk mindenkinek mindent eladni. Ez nem célunk. Nem akarom ezt se tovább ragozni, mert kicsit kezd hosszú lenni a bevezető.

Szóval a lényeg, amiről valóban írni szeretnék

Hogy vannak cégvezetők, akik nem hagyják hogy segítsünk.

Vannak, nem egy se kettő, akik évek óta panaszkodnak, hogy nincs “normális” munkatársuk. Rendszeresen felhívnak bennünket elpanaszolják, hogy nem találnak embert, akit fel tudnának venni, vagy ha fel is vesznek, azok három hónapon belül “lelépnek”.

Ilyenkor az alapvető kérdés

Mit valósított meg a tanácsainkból, a képzési anyagokból?

A legtipikusabb válaszok: úgy kezdődnek, hogy semmit, mert…

Nincs időm semmire

Ez ok, ez már évek óta így van, ezt tudjuk és pont ezért kellene néhány odaillő, értékes munkatárs, aki átvenné a feladatokat.

Nem adtam fel a hirdetést ahol mondtátok

Megnéztem, nagyon drága volt, inkább feladtam az ingyenes helyen. Nem igazán jelentkeztek rá, de lehet a másikról se jöttek volna és facebookról se jelentkeztek. Kiemelted? Nem, mert 30$ lett volna. A helyzet az, hogy jöttek volna, pályázók, de a jók nem az ingyenes helyeken kutakodnak, tisztában vannak az értékeikkel és nem olyan cégnél akarnak dolgozni, aki csak ingyenes hirdetést engedhet meg magának.

Nem teljesített jól a hirdetési szöveg

Mi történt? Átnéztem és megváltoztattam itt ott a szöveget amit írtatok, mert szerintem úgy jobb volt és megnézetem a többi hirdető se úgy fogalmazott mint ti. Megnéztük a hirdetést. Az összes hívószó kikerült belőle a pályázó helyett arról beszélt neki mi kellene. Célok helyett, a nyugodt munka kifejezést használta, amitől én speciel falnak megyek.

Nem jöttek el az interjúra I.

Hogyan hívtátok be a pályázókat? Felhívtuk és egyeztettünk egy időpontot. Mikorra? Hát olyan egy hét, amikor pont volt szabadidőm. Hibapont, a jelentkezés után 2 max. 3 nappal később be kell hívni interjúra, különben más lecsap rá. Aki pedig heteket várakozik, az nem akar igazán dolgozni, csak érdeklődik, nézelődik.

Nem jöttek el az interjúra II.

Hogyan hívtátok be a pályázókat? Felhívtuk és egyeztettünk egy időpontot. Megcsináltátok a telefonos interjú szkriptet? Nem mert az elsőnél nem volt jó és inkább elhagytuk. Előtte gyakoroltátok. Nem, azt gondoltuk menni fog anélkül is. És miért nem gyakoroltátok amikor az első nem sikerült? Háááát, nem volt időnk rá.

Nem maradnak akiket felvettem I.

Mi történt? Nem csináltuk meg a beillesztési rendszert, mert olyanokat vettünk fel, akik értik a szakmájukat. Kár, hogy a beillesztési képzés nem a szakmáról szól. Az egyértelmű, hogy olyat veszünk fel aki érti, de nem ezt adjuk át a beillesztési képzésen. Persze, hogy nem maradt.

Nem maradnak akiket felvettem II.

Mi történt? Végül a fizetési rendszert visszaalakítottam a régire, mert bonyolult volt az eredményeket számolgatni. Nem-nem volt bonyolult, csak kényelmesebb minden hónapban egy fix összeget odaadni, “sajnos” ez a csúcs termelők esetében nem motiváció az ottmaradásra.

Nem maradnak akiket felvettem III

Mi történt? Tartottatok rendszeres munkatársi megbeszélést, értékelted az új munkatársat személyesen egyéniben is? Nem volt semmi időm, nem tartottunk se heti megbeszélést, és egyébként jól érezte magát, ezét nem is beszéltem vele…aztán hétfőn felmondott. Egy új munkatársnál kötelező megkérdezni hogy érzi magát, vannak e nehézségei, munkához minden eszköze megvan-e. Ha tudjuk, hogy megvan akkor is. Ezt törődésnek, odafigyelésnek hívják. Olyan ez az időszak mint egy párkapcsolat első hetei, nagy a szerelem, de még egy törékeny állapot, sok lehet a félreértés és ha az egyik félnek vannak rossz tapasztalatai, akkor bizony gyorsan leléphet.

Írhatnék még számtalan kifogást, hogy mit miért nem csinált meg, mit miért nem tartott be, miért változtatott ezt azt. Vannak akik látják ezt és belátják. 

De vannak akik szentül meg vannak győződve arról, hogy helyesen cselekedtek, jól tették, hogy megváltoztatták, vissza állították, nem ott és nem akkor és nem azt hirdették amit javasoltunk. Nem úgy csinálták az interjút, nem követték az interjú forgatókönyvet, nem telefonos szkript alapján telefonáltak. 

Ez nálam az “Isten Szindóma”. Mert Ő a főnök Ő jobban tudja. Helyes volt, ugyan nem működött, de ez már nem jut el az Ő magasságaiba. Egyszerűbb azt mondani, hogy Én jól tudom, de nem lehet manapság megfelelő munkatársat találni.

És megint a félreértések elkerülése végett. Nem gondolom, hogy mi mindent jól tudunk, nem gondolom, hogy tévedhetetlenek vagyunk. Vannak mellényúlások, rosszul eltalált hirdetési szövegünk, de ezt mi folyamatosan elemezzük, és ha nem teljesít egy hirdetés, akkor azt egy hét múlva lecseréljük.

És be kell valljam az elmúlt évben, volt három olyan pozíció, amit nem tudtunk betölteni. A tanulságot azóta leszűrtük és pontosan elemeztük az okait is.

Nagyon hiszünk a módszerünkben, de nem konokul, átszellemülten vakul. A világ változik, a pályázói elvárások, igények, motivációk is változnak. Ezért mi is tanulunk folyamatosan, elemezzük a változásokat. Minden egyes pályázót kérdőívezünk, elemezzük a kapott válaszokat és ezért hamar láthatóvá válnak a trendek. Ezért gyorsan tudunk alkalmazkodni.

Ezért téged is arra kérünk, hogy járj nyitott szemmel, ne a csodákban higgy, hanem a tudatos munkában.

Azt reméljük, mi is így csináljuk és ezért büszkék vagyunk ezekre a számokra:

Egy hónap alatt beérkezett legtöbb pályázat

%

inetrjúra megérkezők

%

I. interjú után akarta a munkát

%

Általunk elhelyezettek lemorzsolódása

Összefoglalásként:

Kérlek, ne hidd el, hogy mindent te tudsz jobban. Legyen meg az egészséges önbizalmad, de a “specialistáktól” fogadj el ötleteket, kérdezd meg őket. Egy jól képzett Marketinges, Hr-es, Értékesítő, vagy Pénzügyi vezető,  jó tanácsokkal fog szolgálni. Próbáld ki amit javasolnak, ha működik, dicsérd meg nagyon és ne a te “okosságodként” könyveld el. Hagyd, hogy büszke legyen a munkájára.

A Te okosságod abban rejlik, hogy körül veszed magad olyanokkal akikhez lehet fordulni és konstruktív javaslataik vannak. Munkatársaid legyenek specialisták, akik imádják amit csinálnak és folyamatosan képzik magukat a szakterületükön. Ha mindenben te akarod a Passzát szelet fújni, lassabban, keservesebben fogsz haladni az utadon.

Pin It on Pinterest

Share This